Hoogsensitieve kinderen hebben de volgende kenmerken:
Lichamelijk
- - met hun reuk en smaak onderscheiden ze kleine verschillen.
- - ze registreren zachte geluiden bijvoorbeeld gefluister tijdens het zelfstandig werken.
- - ze kunnen schrikken van plotselinge, harde geluiden of andere indringende prikkels.
- - ze zijn gevoeliger voor pijn waardoor ze vaker klagen.
- - andere signalen van hun lichaam, zoals jeuk, honger en emoties worden eveneens sterk waargenomen.
- - licht kan als te fel en indringend worden ervaren.
- - ze nemen vaker details waar en ze merken elke verandering in het klaslokaal op.
- - veel zien, kleine veranderingen waarnemen.
- - graag ‘langs de kant’ staan om te observeren.
- - geïrriteerd zijn door kleine ongemakken, zoals labeltjes in kleding.
- - intens reageren op lichamelijke pijn.
- - gevoelige ogen, bijvoorbeeld licht snel ‘fel’ noemen.
Sociaal-emotioneel
- - ze voelen zich verantwoordelijk en zijn geneigd om veel op zichzelf te betrekken.
- - ze beleven de dingen intensief en reageren emotioneel.
- - ze kunnen (ogenschijnlijk) onverwachts overprikkeld raken.
- - bij overprikkeling kunnen ze zich terugtrekken in hun eigen wereld.
- - bij overprikkeling kunnen ze reageren met heftige woede en/of agressief gedrag.
- - ze hebben behoefte aan een kalme omgeving en een (rustige) eigen plek in de klas.
- - ze zijn perfectionistisch.
- - ze reageren beter op een kalme terechtwijzing dan op straf.
- - ze zijn behoedzaam in nieuwe situaties/omgevingen en kijken eerst de kat uit de boom.
- - ze houden niet van veranderingen, onverwachte activiteiten en uitstapjes.
- - ze kiezen vaker voor een rustige activiteit.
- - ze zijn sneller moe en uitgeput van alle indrukken.
- - ze presteren beter als ze niet onder druk staan.
- - ze zijn empathisch en kunnen intens meeleven met andere kinderen.
- - ze hebben oog voor de behoeften van anderen.
Cognitief
- - ze denken associatief.
- - ze hebben een grote verbeeldingskracht.
- - ze hebben moeite om zich te concentreren, zeker bij overprikkeling.
- - ze zijn geneigd om meer en dieper na te denken.
- - ze denken lang na voor ze met een antwoord komen.
- - ze stellen veel en diepzinnige vragen. diepzinnige vragen stellen.
- - eindeloos willen weten ‘waarom’.
- - resultaten van rekenen blijven achter bij de rest van de vakken.
- - kennis op school niet letterlijk willen/kunnen reproduceren, maar liever creatief
- toepassen .
- - moeite hebben met structureren en organiseren.
- - een hekel hebben aan oefenen en herhalen.
- - dichtklappen of zenuwachtig worden bij feitelijke, gesloten vragen.
- - liever belevend lezen dan begrijpend lezen
Spiritueel:
- - ze zijn intuïtief.
- - ze stellen diepzinnige en beschouwende vragen.
- - ze lijken je gedachten te kunnen lezen.
- - ze voelen zich verbonden met andere mensen, dieren en de natuur
- - zien, ervaren en voelen meer dan andere mensen
- - zijn zich bewust van het feit er “meer” is. zeer hechten aan de waarheid.
- gericht zijn op liefde en vrede.
- - diep nadenken over levensvragen.
- - blijk geven van respect voor het leven en voor andere mensen.
Sommige mensen geven blijk van
paranormaal-spirituele kenmerken.
Deze kenmerken zijn niet karakteristiek voor alle hoogsensitieve mensen, maar kunnen bij enkele van hen wel overduidelijk aanwezig zijn:
- geesten of entiteiten ervaren.
- communiceren met elfjes, kabouters enz.
- telepathische vermogens bezitten.
- gebeurtenissen voorzien.
- licht en kleuren (aura’s) waarnemen.
- herinneringen aan vorige levens hebben.
|